ធម៌ តើអ្វីជាវត្ថុបំណង? (what is the real purpose of Buddhism?)

ប្រទេសកម្ពុជាយើងមានប្រជាជនប្រមាណ ៩៧% ជាពុទ្ធសាសនិក ២% ឥស្លាមសាសនិក ០.៣% គ្រិស្តសាសនិក និងសាសនាផ្សេងៗទៀតប្រមាណ០.៥% ។ សាសនាបានដើរតួនាទីយ៉ាងសំខាន់ក្នុងការបង្កើតរដ្ឋនិងគ្រប់គ្រងរដ្ឋ ហើយសាសនាត្រូវតែផ្សាភ្ជាប់ជាមួយនឹងការដឹកនាំប្រទេសដោយខានពុំបាន ។ 

ជាក់ស្តែងដូចជាប្រទេសកម្ពុជាយើងជាដើមដែលមានបាវចនា ជាតិ សាសនា ព្រះមហាក្សត្រ ។ សាសនាគឺជាមនោគមវិជ្ជាមួយដើម្បីរៀបចំធនធានមនុស្សអោយមានរបៀប ប្រទេសមួយប្រសិនបើមិនយកសាសនាផ្សាភ្ជាប់ជាមួយនឹងការដឹកនាំនោះទេ ច្បាស់ណាស់ប្រទេសនោះក៏នឹងប្រព្រឹត្តទៅដោយគ្មានសណ្តាប់ធ្នាប់ ។ 

តើសាសនាជាអ្វី?

សាសនាគឺជាមនោគមនវិទ្យាមួយ ដើម្បីគ្រប់គ្រងដួងព្រលឹង ដួងវិញ្ញាណមនុស្សជាតិ ឯច្បាប់ប្រទេស គឺគ្រប់គ្រងទៅលើរូបកាយខាងក្រៅរបស់មនុស្សជាតិ រាល់ទង្វើ ដែលអសកម្ម ឬប្រាសចាកពីច្បាប់ប្រទេសដែលបានចែងនិងអនុម័តដោយរដ្ឋធម្មនុញ្ញនៃប្រទេសនោះ ត្រូវទទួលទោស ទៅតាមទំហំទង្វើរបស់ខ្លួនដែលបានប្រព្រឹត្ត ។

អ្វីដែលសំខាន់យើងត្រូវដឹងថា គោលដៅនៃសាសនាទាំងអស់គឺជាពាក្យណ្តាំ សម្រាប់ដឹកនាំមនុស្សជាតិអោយដើរលើផ្លូវត្រូវ រស់នៅប្រកបដោយមេត្តាធម៌ និងសន្តិភាពផ្លូវចិត្ត វាគ្រាន់តែក្នុងនោះការបង្រៀនរបស់សាសនានីមួយៗមានលក្ខណៈផ្សេងៗគ្នា ។ 

និយមន័យសាសនា

យោង​តាម​វចនានុក្រម​ខ្មែរ​របស់​សម្តេចព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត បាន​ពន្យល់​ថា សាសនា មក​ពី​ពាក្យ សាស​នៈ ដែល​មាន​ន័យ​ថា​ពាក្យ​បណ្តាំ​, ពាក្យ​ផ្តាំ ផ្ញើ​, ពាក្យ​ប្រៀនប្រដៅ​  ឬការ​ប្រៀនប្រដៅ​ ។

ពាក្យសាសនា(Religion)ក្លាយមកពីពាក្យឡាតាំង Riligio ប្រែថាកិច្ចសន្យារវាងមនុស្សនឹងអាទិទេព ការស្តាប់បង្គាប់ព្រះជាម្ចាស់សួគ៌ ការឥតសន្ស័យលើអាទិទេព។

ប៉ុន្តែពិភពលោកបច្ចុប្បន្ន បានដើរមកដល់សម័យកាលមួយដែលមានភាពជឿនលឿនផ្នែកបច្ចេកវិទ្យា នេះគឺជាបដិវត្តមួយនៃរបៀបទទួលយកចំណេះដឹង និងរបៀបនៃការទទួលបានព័ត៌មានរបស់មនុស្សជាតិទូទាំងសកលលោក ។ តួយ៉ាងនៅក្នុងប្រទេសកម្ពុជាក្នុងឆ្នាំ២០២៣ ប្រជាជនប្រមាណ ១១.៣៧លាននាក់ ស្មើនឹង ៦៧.៥% នៃប្រជាជនសរុបកំពុងប្រើប្រាស់អ៊ីនធឺណិត នេះបើយោងតាមវេបសាយ DATAPORTAL ។

ភាពរីកចម្រើននៃបច្ចេកវិទ្យានេះ ជាកត្តាមួយជួយជម្រុញទៅដល់ការយល់ដឹងរបស់មនុស្សក៏ដូចជាប្រជាជនកម្ពុជា បានមួយផ្នែកផងដែរទាក់ទងនឹងពុទ្ធសាសនា ។ ភាពរីកចម្រើននេះហើយដែលធ្វើអោយប្រជាជនកាន់តែយល់ដឹងស៊ីជម្រៅថែមទៀតនៃការបង្រៀនរបស់ពុទ្ធសាសនា ប្រជាជនខ្មែរមួយចំនួនក៏បានយល់ដឹងអំពីពុទ្ធសាសនាថា គឺជាការបង្រៀនបែប ទស្សនៈវិទ្យា ទាមទារអោយប្រើការត្រិះរិះពិចារណា ប្រើបញ្ញា ខ្លួនឯងជាទីពឹង ជាជាងពឹងផ្អែកទៅលើរបស់ក្រៅខ្លួន ។ ក្នុងនោះព្រះពុទ្ធ ព្រះអង្គផ្ទាល់ក៏ពុំបានចាត់ទុកការបង្រៀនព្រះធម៌របស់ព្រះអង្គគឺជាសាសនានោះដែរ តែព្រះអង្គចាត់ទុកការបង្រៀនរបស់ព្រះអង្គ គឺជាការបង្រៀនអំពី ទស្សនៈ សច្ចៈធម៌ នៃធម្មជាតិពិត ច្រើនជាង ។

តើអ្វីវត្ថុបំណងពិតប្រាកដក្នុងការសិក្សាព្រះធម៌?

បច្ចុប្បន្នយើងទាំងអស់គ្នាសង្កេតឃើញថាការផ្សព្វផ្សាយព្រះធម៌ របស់ពុទ្ធសាសនាយើងមានភាពរីកសុះសាយក្រោមទម្រង់ផ្សេងៗគ្នា ទៅតាមលទ្ធភាពរៀងៗខ្លួន ក្នុងនោះមានដូចជា វិទ្យុ ទូរទស្សន៍ ជាពិសេសតាមបណ្តាញសង្គម ខ្ញុំពិតជារីករាយនិងមើលឃើញថា នេះជាវិជ្ជមានមួយសម្រាប់ប្រទេសយើងដែលកាន់ពុទ្ធសាសនា ហើយនេះក៏ដូចជាចលនាមួយដែរក្នុងការបណ្តុះផ្នត់គំនិតពលរដ្ឋរបស់យើងអោយរស់នៅប្រកបទៅដោយមនុស្សធម៌។

ព្រហ្មញ្ញសាសនា និង ពុទ្ធសាសនា បានផ្សាភ្ជាប់ជាមួយនឹងការរស់នៅរបស់ប្រជាជនខ្មែរយើងតាំងពីយូរលង់ណាស់មកហើយ (មុនសម័យអង្គរទៅទៀត) ដូច្នេះហើយបានជាយើងឃើញថាបច្ចុប្បន្ន ការគោរពប្រតិបត្តរបស់ប្រជាជនយើងមានលាយឡំនឹងការបួងសួង ព្រមទាំងការប្រារព្ធពិធីផ្សេងៗ មិនថានៅផ្ទះ នៅទីឯណា និងសូម្បីតែនៅក្នុងវត្តលោកខ្លួនឯងផ្ទាល់ក៏ដោយ ក៏យើងឃើញមាននូវការធ្វើពិធីការផ្សេងៗទោះបីតិចឬច្រើនក្តី  ដូចនេះហើយយើងត្រូវទទួលស្គាល់ថា ដោយសារតែប្រវត្តិសាស្រ្ត និង​អរិយធម៌​របស់យើង មានជាប់កំអែលនៃលទ្ធិព្រហ្មញ្ញសាសនា ។

កត្តាទាំងនេះហើយ ដែលនាំអោយបញ្ញាជនសម័យទំនើបយើងបច្ចុប្បន្នមួយចំនួនដែលបានរៀនសូត្រ ពុទ្ធសាសនា បានជ្រៅជ្រះ ខ្លះទៀតតាំងខ្លួនជាអ្នករៀនសូត្រពុទ្ធសាសនាបានជ្រៅជ្រះ ខ្លះទៀតយល់ថាខ្លួនជាអ្នកជ្រះថ្លាក្នុងពុទ្ធសាសនា ខ្លះទៀតយល់ថាខ្លួនជាអ្នកប្រតិបត្តិពុទ្ធសាសនាត្រូវក្បួន ខ្លះទៀតចង់បង្ហាញថាខ្លួនជាអ្នកយល់ដឹងខាងពុទ្ធសាសនា ខ្លះយល់ថាខ្លួនជ្រះថ្លានិងព្រះសង្ឃអង្គនេះ ខ្លះជ្រះថ្លានឹងព្រះសង្ឃអង្គនោះ ។ល។ នាំអោយកើតមានការខ្វែងគំនិតគ្នាក្នុងការប្រកាន់យកព្រះពុទ្ធសាសនាមកប្រតិបត្តិ ដែលទាំងអស់នេះហើយជាបច្ច័យដែលនាំអោយបុគ្គលទាំងនោះកើតមាននូវ ទោសៈ មោហៈ រហូតទៅដល់ការប្រកាន់និយម ឬ អញនិយម ដោយមិនដឹងខ្លួន ។

ឥលូវយើងមកដល់សំណួរដែលសួរថា៖ 

  • តើនេះឬជាគោលបំណងនៃការសិក្សាពុទ្ធសាសនា? 
  • តើនេះឬជាគោលបំណងនៃការចាប់យកព្រះធម៌?
យើងមកពិចារណាទាំងអស់គ្នាថាតើអ្វីជា "ធម៌" តាមវចនានុក្រមរបស់សម្តេចជួនណាត ធម៌ មកពីពាក្យ បាលី សំស្រ្តឹត ប្រែថា "សភាវៈ ដែលទ្រទ្រង់សត្វលោក គឺ បុណ្យ បាប សុចរិត ទុច្ចរិត ធម្មជាតិ ប្រាជ្ញាញាណ គុណ សេចក្តីចម្រើន ការរិះគិត សង្ខារ កិរិយាមារយាទ បរិយត្តិ ។ល។"

មិនមានសរសេរពន្យល់ថា ចាញ់ឬឈ្នះ សំញ៉ែង ក្អេងក្អាង អំនួត ឬក៏អត្មានិយម នោះទេ នេះជាមូលហេតុដែលធ្វើអោយបងប្អូនខ្មែរយើងមួយចំនួនមាន ចន្លោះប្រហោង បាត់បង់អស់នូវពុទ្ធិ ។ ដូច្នេះហើយអ្វីក៏ដោយយើងត្រូវតែយល់អោយបានច្បាស់អំពីវត្ថុបំណង ទើបយើងធ្វើការ​ដើរនៅលើផ្លូវនោះប្រកបដោយភាពច្បាស់លាស់ព្រមទាំងប្រកបដោយបញ្ញា ។ មិនថាអ្នកណាកាន់សាសនាអ្វី ឬក៏គេយល់ដឹងកម្រិតណា ប្រសិនបើអ្នកនោះខ្វះនូវមេត្តាធម៌ ចរិយាធម៌ ឬក៏គុណធម៌ មានន័យថា គេមិនយល់អ្វីទាំងអស់ ៕ ដូចពាក្យមួយឃ្លារបានលើកឡើងថា៖ "សញ្ញាប័ត្រមិនឆ្លុះបញ្ចាំងកម្រិតអប់រំរបស់បុគ្គលម្នាក់ទេ តែយើងអាចដឹងតាមឥរិយាបថ"
  • បើអ្នករៀនធម៌ ដើម្បីចង់បង្ហាញអ្នកដទៃថា អ្នកជាអ្នកចេះ
  • បើអ្នករៀនធម៌ ដើម្បីចង់បង្ហាញអ្នកដទៃថា អ្នកជាអ្នកគ្រាន់
  • បើអ្នករៀនធម៌ ដើម្បីចង់អោយអ្នកដទៃ ស្របតាមគំនិត
  • បើអ្នករៀនធម៌ ដើម្បីសំញ៉ែង
  • បើអ្នករៀនធម៌ ដើម្បីចង់
"នោះមានន័យថាអ្នកកំពុងដើរខុសពីវត្ថុបំណងនៃការសិក្សាព្រះធម៌"

ព្រះពុទ្ធត្រាស់ថា សត្វលោកយើងកើតមកតាមកម្មរាងៗខ្លួន ដូច្នេះវាជារឿងធម្មតាទេចំពោះការយល់ឃើញពីទស្សនៈផ្ទុយគ្នា ឬក៏ខ្វះបញ្ញាក្នុងការយល់ត្រូវ កត្តានេះហើយដែលមនុស្សទូទៅយល់ឃើញថានេះជាបញ្ហារបស់ពួកគេត្រូវដោះស្រាយ ដើម្បីអោយសមស្របទៅតាមការរំពឹងទុករបស់ពួកគេ។

តែចំនុចសំខាន់នៅត្រង់ថា៖
វាមិនសំខាន់ថា តើគេយល់ឃើញបែបណានោះទេ សំខាន់នៅត្រង់ថា តើយើងយល់ឃើញបែបណា
វាមិនសំខាន់ថា តើគេគិតបែបណានោះទេ សំខាន់នៅត្រង់ថា តើយើងគិតបែបណា
វាមិនសំខាន់ថា តើគេចិត្តបែបណានោះទេ សំខាន់នៅត្រង់ថា តើយើងចិត្តបែបណា
វាមិនសំខាន់ថា តើគេជាបុគ្គលបែបណានោះទេ សំខាន់នៅត្រង់ថា តើយើងជាបុគ្គលបែបណា

"យើងមិនអាចគ្រប់គ្រង់ចិត្តអ្នកណាបានទេ តែយើងអាចគ្រប់គ្រងចិត្តខ្លួនឯងបាន យើងខ្លួនឯងជាមនុស្សទីមួយដែលចាំបាច់ត្រូវគ្រប់គ្រង"

ហើយមិនសំខាន់ថា តើបុគ្គលឬព្រះសង្ឃក្តី ដែលយើងកំពុងធ្វើបុណ្យ ឬក៏ជ្រះថ្លាជាមួយនោះជាបុគ្គលបែបណាទេ វាសំខាន់នៅត្រង់ថា យើងទៅវិញទេ តើយើងជាមនុស្សបែបណា?

បើយើងស្វែងយល់ពីពុទ្ធវចនៈអោយបានច្បាស់លាស់ យើងនឹងដឹងថា ព្រះពុទ្ធគឺមានតែណែនាំអោយពុទ្ធបរិស័ទ អោយស្វែងយល់ពីខ្លួនឯង​ ឆ្លុះមើលខ្លួនឯង ឧស្សាហ៍រឮកសតិ តាមដានចិត្តខ្លួនឯងតែប៉ណ្ណោះ ជាជាងទៅអង្គុយស្វែងយល់ពីអ្នកដទៃ ។

អ្វីៗនៅលើលោកយើងនេះមិនប្រាកដថា គេត្រូវតែស្របតាមយើងរហូតនោះទេ រៀនទំលាក់ រៀនដោះលែង នៅពេលណាមួយអ្នកនឹងយល់ថា អ្នកមិនត្រូវការ បង្ហាញអ្វីទាំងអស់ ដើម្បីអោយអ្នកដទៃយល់ពីអ្នក ឬក៏ស្របតាមគំនិតអ្នក ពេលនោះះហើយ ជាពេលដែលអ្នកយល់ច្បាស់ថា នេះជាអ្វីដែលអ្នកត្រូវការពិតប្រាកដក្នុងជីវិត នេះជាខ្លឹមសារប្រាកដនៃសច្ចៈធម៌ ៕ 

CREDIT: SONEAT HOR




Comments