ព្រះសង្ឃ (MONK)

Monks

ពាក្យថា «សង្ឃ» គឺជាភាសាសំស្រ្តឹតដែលមានអត្ថន័យថា «សហគមន៍»​ ដែលត្រូវ​បានប្រើប្រាស់ជាចម្បងសំដៅទៅរកសហគមន៍អ្នកបួស ឯគោលដៅក្នុងការសាងផ្នួសគឺជាការស្វែងយល់ស៊ីជម្រៅពីធម្មជាតិនៃជីវិត ក្នុងលោក ដើម្បីលូតលាស់ខាងបញ្ញា ស្មារតី ចិត្តវិញ្ញាណ ជាការសិក្សាអំពីពុទ្ធវចនៈក្នុងន័យឆ្ពោះទៅរកការផ្តាច់ខ្លួនពី ហីនភេទ ដើម្បីឈានទៅរក ឧត្តមភេទ និង ការត្រាស់ដឹង រំលត់ទុក្ខ (LIFE SUFFERING) វាជារបៀប បែបផែននៃជីវិតមួយផ្សេង ដែលខុសពី ភេទជាគ្រហស្ថ ដូច្នេះហើយវត្តត្រូវបានសាងសង់ឡើងសម្រាប់ព្រះសង្ឃដើម្បីគង់នៅជាសហគមន៍មួយ ដាច់ពីសង្គមខាងក្រៅ ។ សង្ឃ ក៏មានក្នុងសាសនាផ្សេងៗដែរ ដូចជា គ្រិស្តសាសនា ហិណ្ឌូ និង ចេន ជាដើម។

បច្ចុប្បន្នប្រទេសយើង ព្រះសង្ឃ កំពុងដើរតួនាទីយ៉ាងសំខាន់ក្នុងការដឹកនាំខាង បញ្ហា ស្មារតី និងសតិអារម្មណ៍ របស់ប្រជាជន ក៏ដូចជា ចិត្ត គំនិត ដើម្បីអោយពុទ្ធបរិស័ទ បានយល់ដឹង និងដើរតាមមាគ៌ាដ៏ត្រឹមត្រូវ ។

វិស័យអប់រំបែបប្រពៃណី

តាំងពីសតវត្សទី៥ រហូតមកទល់នឹងរាជព្រះបាទ អង្គដួង ប្រទេសយើង ពុំទាន់មានសាលារៀននៅឡើយ (សាលារៀនដំបូងចាប់កំណើតក្នុងរាជព្រះបាទ នរោត្តម ) ប្រទេសយើងនៅបន្តការសិក្សាតាមបែបប្រពីណី ដោយក្មេងៗត្រូវបានបញ្ជូនទៅអោយសិក្សានៅឯវត្ត ដោយមានការបង្រៀនដោយផ្ទាល់ពីព្រះសង្ឃ។ 

ខ្មែរយើង​កាន់​ពុទ្ធសាសនា ការ​សិក្សា​តែងតែ​ផ្អែក​លើ​ពុទ្ធសាសនា តែ​ប្រពៃណី​ការ​សិក្សា​នៅ​យក​តាម​លទ្ធិ​សាសនាព្រាហ្មណ៍ គឺ​យើង​ឱ្យ​កូនចៅ​ទៅ​នៅ​វត្ត ​ព្រោះវត្ត ជា​សាលារៀន វត្ត​ជា​សាកលវិទ្យាល័យ ។ វិជ្ជា​គ្រប់​បែប​យ៉ាងស្ថិត​នៅ​ក្នុង​វត្ត វត្ត​ជា​ជង្រុក ជា​ឃ្លាំង​សារពើ​វិជ្ជា ​អក្សរសាស្ត្រ គណិតសាស្ត្រ ហោរាសាស្ត្រ ពេទ្យសាស្ត្រ យុទ្ធសាស្ត្រ វិស្សកម្ម​សាស្ត្រ ។​ល​។ 

កូនស្រីប្រុស សុទ្ធតែ​ជា​សិស្សវត្ត ធនធានដែលចេញពី​វត្ត​ទៅ សុទ្ធតែជាសសរទ្រូងប្រទេសជាតិ មានដូចជា​មហាក្សត្រ សេនាបតី នាម៉ឺន ​មន្ត្រី ឧកញ៉ា​ ។ ល។ (ពាក្យ «​ក្រសួង​» ខ្មែរ​បុរាណ​ហៅ​ថា «​ទ្រូង​»)

នេះ​ហើយ​ជា​ប្រពៃណី​ការ​សិក្សា​របស់​យើង​ពី​បុរាណ បានជា​គេ​ហៅ​វត្តថា «​ក្តី​=​កុ​ដ្តិ​» បាន​ន័យ​ថា អ្នក​ដែល​ចេញពី​វត្ត​សុទ្ធ​ជា​អ្នក «​ដឹងក្តី​» ។

ការបួស និង ការសឹក 

សង្គមខ្មែរបុរាណយើងមានប្រពៃណីអប់រំកូនកូនប្រុសតាមរយៈការបួសរៀន ចំណែកអប់រំកូនស្រីតាមរយៈការចូលម្លប់ ក្មេងប្រុសដឹងក្តីត្រូវបានបញ្ជូនឱ្យទៅបម្រើព្រះសង្ឃ ដល់ពេលពេញវ័យត្រូវបានបញ្ជូនឱ្យទៅបួសរៀន ។

កំឡុងពេលបម្រើព្រះសង្ឃ ក្មេងប្រុសត្រូវបានព្រះសង្ឃបង្រៀន អក្សរ លេខនព្វន្ត និងបង្រៀនសូត្រធម៌ ។ ចំពោះក្មេងប្រុសពេញវ័យត្រូវរៀនធម៌បួសផង និងរៀនអក្សរលេខនព្វន្តផងដំណាលគ្នា ។ ផ្អែកលើផ្នត់គំនិត (បួសដើម្បីសងគុណមាតាបិតា) ទាំងក្មេងប្រុសតូចៗដែលនៅបម្រើព្រះសង្ឃ ទាំងក្មេងប្រុសពេញវ័យ ។ ដល់ដំណាក់កាលមួយកំណត់ ការសាងផ្នួសដែលយ៉ាងតិចក៏មួយវស្សាដែរ ទើបសឹកវិញបាន ។

ការបួសរៀន គឺជាការទទួលការអប់រំផ្លូវចិត្ត អប់រំអារម្មណ៍មួយដ៏មានប្រសិទ្ធភាព ដែលសង្គមខ្មែរបុរាណទទួលស្គាល់ ជាទូទៅបន្ថែមលើការអប់រំផ្នែកចំនេះដឹងទូទៅ ចំណេះ ជំនាញ ការអប់រំសុខភាព ។

ខ្មែរយើងពីដើមយល់ឃើញថា ក្មេងប្រុសដែលធ្លាប់បានបួសរៀន ជាទូទៅតែងតែមាន ឧត្តមគតិ មានវិចារណញ្ញាណចេះគ្រប់គ្រងខ្លួនឯង និងគ្រប់គ្រងគ្រួសារបានល្អ ។

Buddhist Monk


ការមើលឃើញរបស់ពុទ្ធបរិស័ទទៅលើព្រះសង្ឃក្នុងសម័យបច្ចុប្បន្ន

ពុទ្ធបរិស័ទ មួយផ្នែកក្នុងសង្គមយើងបច្ចុប្បន្ន មានការគោរពនិង ស្រលាញ់ ព្រះសង្ឃ ជាជាងការគោរពប្រតិបត្តិ ទៅលើពុទ្ធវចនៈ ឬ ខ្លឹមសារនៃព្រះធម៌ ទើបនាំអោយមានការខ្វែងគំនិតគ្នា ទៅលើទស្សនៈ ឬ ការអនុត្ត ព្រោះតែការនិយមទៅលើបុគ្គលផ្សេងគ្នា ។ 

ពី «គ្រហស្ថ» មកជា «បព្វជិត» ពី «បព្វជិត» មកជា «គ្រហស្ថ» គឺជាហេតុធម្មតា ហេតុភេទនេះ មិនមែនទើបតែកើតមាននៅក្នុងសម័យបច្ចុប្បន្ននោះទេ គឺកើតមានឡើងតាំងតែពីបុរាណកាលមក ។ តែបច្ចុប្បន្ន ឃើញថាមានការជជែកវែកញែក និង ទទួលយកមិនបាន សម្រាប់លោកយាយលោកតា និង បរិស័ទមួយចំនួន កត្តានេះបណ្តាលមកពីការប្រកាន់ម៉ាំទៅលើបុគ្គលខ្លាំងហួសហេតុ ។

«បុថុជ្ជន» "យោងតាម​វចនានុក្រម​របស់​សម្ដេច​ព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត ពាក្យ​នេះ​មានន័យថា ជន​មាន​កិលេស​ក្រាស់​, ជន​អ្នកមាន​សេចក្ដី​សៅហ្មង​" 

យើងក៏មិនអាចសន្មត់ថាព្រះសង្ឃត្រូវតែជាអរិយបុគ្គល ឬជនមិនមានកិលេសនោះទេ ព្រះសង្ឃលោកជាមនុស្ស ដែលមានសភាវៈដូចយើងគ្រប់គ្នា ។ គ្រហស្ថ ក៏ដោយ បព្វជិក ក៏ដោយ សុទ្ធតែជា បុថុជ្ជន ដូចគ្នា ការសិក្សារ យល់ឃើញ មានភាពខុសគ្នា គតិបណ្ឌិតរបស់សត្វលោកមានប្រព្រឹត្តឹទៅតាមលក្ខណៈផ្សេងៗគ្នា  វាជារឿងធម្មតា ។ បើយើងកំណត់ខ្លួនយើងជាអ្នកកាន់ពុទ្ធសាសនា កុំកំណត់ភាពបរិសុទ្ធរបស់បុគ្គលណាម្នាក់ ចូរកំណត់ភាពបរិសុទ្ធរបស់ខ្លួនឯង អ្នកដទៃបែបណាមិនសំខាន់ទេ សំខាន់តើយើងគួរប្រព្រឹត្តិខ្លួនជាមនុស្សបែបណា ។

យើងអាចនិយាយមួយបែបទៀត គ្រូពេទ្យ ចេញមកពី សាមញ្ញជន ប៉ុន្តែ ទាំងគ្រូពេទ្យនិង សាមញ្ញជន សុទ្ធតែមានលទ្ធភាពមានជំងឺ ខុសគ្នាត្រង់ថា គ្រូពេទ្យដឹងពីវិធីសាស្រ្តព្យាបាល ឯសាមញ្ញជន ត្រូវទៅពិគ្រោះជាមួយ គ្រូពេទ្យជាមុនសិន ។

អ្នកទៅបួសប្រៀបបានទៅនឹង អ្នកកំពុងព្យាបាល ឬ អ្នកកំពុងធ្វើដំណើរតាមផ្លូវ ដ៏វែងអន្លាយ ដែលពុំងាយនឹងដល់គោលដៅ តែលោកដឹងថាផ្លូវត្រូវដើរដោយរបៀបណា ។ តែគ្រហស្ថយើងធម្មតា ក៏ចេះដើរដែរ តែប្រៀបបានទៅនឹង មនុស្សដែលដើរតាមផ្លូវងងឹត ដោយមិនដឹងថា នៅជុំវិញខ្លួនមានទិដ្ឋភាពបែបណា និងមានឧបសគ្គអ្វី នោះឡើយ ។

សរុបមក ការបួស គឺជាការរៀន ដូច្នេះហើយទើបយើងមានពាក្យថា បួសរៀន តែបើបួសរៀន ហើយមានឧបនិស្ស័យជាមួយពុទ្ធសាសនា ចង់នៅបម្រើនៅក្នុងសាសនារហូត បុគ្គលនោះអាចហៅថាជាបុគ្គលដ៏ប្រពៃ ឯបុគ្គលខ្លះទៀត មានឧបនិស្ស័យត្រឹមរយៈពេលណាមួយនោះ ក៏យើងមិនអាចកំណត់បាន វាជាផ្លូវនៃដំណើរជីវិតផ្សេងគ្នា ។

"Living with a Positive mind and Be Aware"

CREDIT: SONEAT HOR







Comments